Toimitusjohtajan terveiset

Tavoitteenamme on pitää yllä kannattavaa kasvua. Markkinamme kasvavat parhaillaan uusien ostotapojen myötä, ja verkkokauppojen yhä suurempi suosio lisää etikettien tarvetta. Yksin suotuisa markkinatilanne ei kuitenkaan riitä luomaan kasvua. Korkeat raaka-ainehinnat ja kova kilpailu ovat meille edelleen merkittävä haaste. Pyrimme säilyttämään arvostetun toimijan aseman tarjoamalla yhdistelmän loistavaa palvelua ja korkealaatuisia tuotteita.

Olemme sitoutuneet hyödyntämään puuta materiaalina kestävällä ja vastuullisella tavalla, kuten konsernimme iskulause “Shaping the future with trees” viestii. Kuluvasta vuodesta tulee jännittävä, koska kehitämme uutta tuoteryhmää, jossa käytämme hyväksi emoyhtiömme Nippon Paper Industriesin teknologiaa. Uusi tuote on innovatiivinen paperipohjainen pakkausmateriaali, jonka suojausominaisuudet ovat erittäin korkeat.  Tuote tarjoaakin vastuullisen vaihtoehdon elintarvikkeiden joustopakkauksille, joissa käytetään alumiini- tai muovipohjaisia kalvoja. Jatkamme myös työtä lämpöherkän paperin tuotevalikoimamme muuttamiseksi BPA-vapaaksi. EU aikoo kieltää BPA:n eli bisfenoli A:n käytön vuonna 2020.

Vuonna 2018 haasteita toivat raaka-aineiden hinnat. Sekä sellun että kehittimien raaka-aineiden hinnat nousivat, mutta vuosi oli tästä huolimatta asiakkaiden ymmärryksen sekä yhteistyön ansiosta onnistunut.  Henkilöstömme erinomaisine asenteineen ja tietotaitoineen oli tärkeä osa onnistumistamme, ja erittäin kilpaillulla alallamme menestymisessä ovatkin avainasemassa sekä hyvät asiakassuhteet että osaava henkilökunta.

Vuosi 2019 on myös juhlavuosi. Suomi ja Japani viettävät diplomaattisten suhteiden 100-vuotisjuhlaa. Uskon, että molempien maiden kansalaiset ovat ponnistelleet valtavasti luodakseen hyvän ystävyyden, joka maidemme välillä nyt vallitsee. Sama koskee myös Jujoa. Japanilaiset ja suomalaiset, jotka ovat työskennelleet Jujolla vuosien mittaan, ovat yhdessä rakentaneet tämän päivän menestyksen.  Toivon, että Jujo jatkaa – osana Nippon Paper Group -konsernia – molempien maiden tietojen ja taitojen hyödyntämistä.

”Tao, kun rauta on kuumaa.” Näiden sanojen saattelemana siirryin työskentelemään Jujoon Nippon Paper Group -konsernista. Odotankin innolla, että pääsen uudistamaan ja panemaan täytäntöön strategiamme sekä lanseeraamaan uudet tuotteemme.  Aloitimme viime vuonna uudistustyön: johtoryhmämme on rakentanut strategian, joka perustuu syvälliseen markkinaymmärrykseen ja kristallinkirkkaaseen kilpailuetuun valitsemillamme markkinoilla. Olemme valmiita tulevaan. Ensimmäinen askel on uuden tuoteryhmän lanseeraus. Tästä vuodesta tulee merkittävä niin meille kuin asiakkaillemmekin!

Toshihiro Sawamura, toimitusjohtaja